MNEMOSYNE
Between remembering and forgetting: In «mnemosyne I» two performers from the fields of contemporary music and theatre collaborate with a composer and sound director. As a result a differentiated spectrum of works for flute, voice and live electronics evolves. The acoustic characteristics of the performance space including the audience, the reverberating space of the flute and of the performer´s mouth are made audible. The language related compositions reveal both the implicit and explicit musical aspects of the texts used, taking their architecture as a starting point for sound structures or translating their semantics into musical metaphors. «mnemosyne I» refers to the dialectic of remembering and forgetting, as well as to the possibility of perceiving the constitution and consciousness of time.
Zwischen Erinnern und Vergessen: In «mnemosyne» treffen zwei Interpretinnen aus den Bereichen Neue Musik und Theater auf einen Komponisten und Klangregisseur. Diese Zusammenarbeit zeitigt ein differenziertes Spektrum von Kompositionen für Flöte, Stimme und Live Elektronik. Die akustischen Eigenschaften des Aufführungsraumes samt ZuhörerInnen, der Resonanzraum der Flöte sowie der Mundraum einer Performerin werden hörbar gemacht. Sprachbezogene Kompositionen fördern implizit und explizit musikalische Aspekte der Texte zutage, begreifen ihre Architektur als Ausgangspunkt für Klangstrukturen oder übertragen ihre Semantik in klangliche Metaphern. «mnemosyne» verweist auf die Dialektik von Erinnern und Vergessen, wie auf die Möglichkeit beim Hören von Musik die Konstituierung von Zeit und Zeitbewusstsein unmittelbar wahrzunehmen.
Agostino Di Scipio Audible EcoSystemics n.3b (2004-2005) for voice and live electronics
Beat Furrer auf töneren Füßen (2001) for voice and flute
Olga Neuwirth Spleen II (1999) for bassflute
Luigi Nono Omaggio a Emilio Vedova (1960) for tape
Reinhold Schinwald nICHt (2013) for voice and flute
Brian Ferneyhough Mnemosyne (1986) for bassflute and tape